Home > Sfaturi pentru depresie si anxietate > Sfatul zilei: exercitiu de meditatie

Sfatul zilei: exercitiu de meditatie

Una dintre cauzele depresiei si anxietatii – cel putin in cazul meu – a fost faptul ca eram nemultumit de ceea ce ma inconjoara. In primul rand, nemultumirea venea din faptul ca, desi majoritatea ar fi spus ca sunt realizat din punct de vedere profesional, simteam ca nu fac ceea ce imi place, ca merit mai mult. De fapt, nu era decat o vesnica cautare a propriei identitati profesionale. Si, tragedia era si mai mare pentru ca eram la varsta la care deja ar fi trebuit sa fiu pe traictorie. Mi-am dat seama apoi, discutand cu diversi cunoscuti si cu mai multi cititori ai acestui blog ca, in realitate, cu totii cautam ceva mai bun, foarte multi oameni sunt nemultumiti de statutul actual si simt ca nu-si utilizeaza la maxim potentialul. Doar ca, impovarati, multi dintre oameni renunta la noi cautari, renunta sa caute ceva mai bun si ajung cu timpul sa se complaca in realitatea pe care anterior o urau. E ca un mecanism de autoaparare al psihicului care, pentru a nu ajunge intr-un stadiu de dezechilibru, coboara singur stacheta, ajusteaza aspiratiile in functie de realitatea prezenta. Astfel, coborand nivelul de referinta, ajungem sa consideram ca, de fapt, realitatea actuala, ceea pe care o uram odata, este un optim de viata, ca se “poate trai si asa”.

Chiar daca o asemenea reasezare a valorilor si aspiratiilor ar putea aduce confortul psihic al unui individ, nu e pentru mine. Prefer uneori cautarile, anxietatea si dezorientarea decat plafonarea. Consider ca e in beneficiul nu doar al meu, ci si al umanitatii in general, existenta unei dorinte de autoperfectionare, o aspiratie catre mai mult (nu atat din punct de vedere material). Riscul insa in cazul acesta este iarasi foarte mare: cine alearga dupa mai multi iepuri e posibil sa se intoarca acasa cu tolba goala iar daca acest obicei devine permanent, in timp vei renunta la cautare deoarece vei pierde energia. Uneori ai nevoie de victorii mici, de etapa care sa-ti dea imboldul de a castiga meciul.

Dar, pentru a nu ma indeparta de subiect, sfatul meu pentru cei aflati in cautarea identitatii, si ma refer aici la o identitate profesionala e urmatorul:

Incearca sa-ti raspunzi sincer la urmatoarea intrebare: ce stii tu sa faci mai bine decat oricine din persoanele pe care le cunosti? Dupa ce ai gasit raspunsul la aceasta intrebare, ai gasit si raspunsul la ce ti se potriveste. Gaseste ce stii sa faci cel mai bine, ce-ti place cel mai mult sa faci si apoi continua sa-ti imbunatatesti in permanenta aceste abilitati. Vei constata ca, in timp, si altii vor remarca priceperea si indemanarea ta in respectivul domeniu si vei deveni o persoana cautata si respectata. Plus ca, in timp, vei reusi sa faci si bani buni din asta.

Cat, despre mine, lucrurile pe care le stiu cel mai bine sa le fac e sa scriu si sa dau sfaturi. Probabil ca, si din acest motiv, jobul din comunicare si cnsultanta mi se potriveste bine si am si rezultate. Evident, demonii isi baga coada si ma apuca uneori amocul cautarilor identitare.

  1. istvan
    February 1, 2012 at 08:50

    Buna.Ma cheama istvan si am citit cu atentie scrisu,si sfaturile pe care ati oferit.Ce se intampla cand cineva este anixios in vorbire,are difilcutati de vorbire,ma gandesc si asta e o anexietate.Am o profesie de care pot sa zic,ca am ajuns aproape la punctu culminant,la punctu maxim,dar problema este cand trebuie sa fac o prezentare ma ea balbaiala,sau in timpul conversatiei cu altcineva, asa fel incat nici nu pot sa respir,de parca ma sufoc.Am facut niste sedinte cu un psiholog si mea dat cateva sfaturi,cateva trucuri,dar au fost care au mers,dar a fost si situatii ca nu mers.Imi zicea ca in momentul in care o sa accept ca balbai o sa imi dispare,eu deja am acceptat de mult,de ani si tot nu merge,imi este rusine de mine insumi.A inceput sa imi explice,ca fiecare om are difilcutatile ei…unu ii alcoolist,unu ii fumator,unu ii dependent de stiu e ce…da am accpeta varinata asta,dar nu este cel mai important sa stii sa vorbesti???NU stie nimeni numai eu si altii care sufera de aceeasi boala,cum sa mergi la un magazin sa cumperi o paine,si nici nu ai ajuns la magazin deja ai anexietatea ca nu o ai sa spui bine cuvantu PAINE numai cu rupturi.Cum poti sa scapi de boala asta???Va zic eu,Nu este solutie pt Boala asta,asa ne-am nascut asa vom muri,cu balbaiala si singuri.Va multumesc.

    • eu
      June 1, 2014 at 10:30

      cineva in cpilarie v-a spus ca sunteti prost si n-o sa va realizati , cu alte cuvinte desigur, s-a creat sentimentul de neputinta, nu puteti trece peste el decat dupa ce ve-ti avea o reusita in plan sexual .

  2. tina
    December 19, 2012 at 11:26

    istvan draga, nu stiu daca ai rezolvat ceva intre timp cu particica din tine care se numeste ”balbaiala”, ma bag si eu in seama putin pe aici, daca pot sa ajut… si eu sunt o anxioasa ”cronica”, de vreo 4 ani, printre altele… apropos filmul ”Discursul regelui” l-ai vazut? se poate sa – ti fi fost recomandat de psihoterapeutul tau, daca nu, chiar te rog sa te uiti. din suflet il recomand, iti va deschide ochisorii. Aaaaaa apropos ceea ce ai tu nu este ”boala” e o parte mai speciala a ta, cu totii avem ceva special..te pup

  3. Grig
    January 7, 2013 at 16:12

    Foarte interesant si util articolul,a regasesc in aceasta nemultumire aproape constanta si cautare. Am regrete ca nu am facut alte lucruri, ca nu am urmat alte cai. Tu zici ca e bine sa cauti, dar unele lucruri le pierdem – parca Paler zicea o vorba f dureroasa, ceva de genul “ce nu faci la timpul lui, e gata pierdut” – ajungem la o varsta in care nu mai avem toate drumurile deschise. Ma gandesc la sfatul tau – sa ne gandim la ceea ce facem noi mai bine decat oricine din cei pe care ii cunoastem. Si daca nu gasim nimic? Daca raspunsul la intrebarea asta e ca indiferent la ce ne-am gandi, e altcineva care se descurca si mai bine? Banuiesc ca fiecare trebuie sa raspunda pentru el, sa decida cand sa se opreasca din cautare, iar echilibrul asta cautare/multumire cu ce ai e f f greu de gasit si de mentinut.

    Ma bucur ca iti place ceea ce faci, ca ai si rezultate. Si eu cred uneori ca ceea ce fac e de buna calitate, si incerc sa dau totul dar e mereu cu mine un gand sau un gust amar, o teama ca sunt mediocru si asa o sa raman pentru totdeauna😦

  4. ana maria corduneanu
    March 6, 2013 at 22:20

    minunate randuri,intr-adevar-scurt si la obiect!!!si avand in vedere ca si eu am trecut prin acest tip de criza,si nu doar o data,ma ajuta un sfat atat de obiectiv.

  5. eu
    June 1, 2014 at 10:27

    ai auzit despre expresia “sa stii cand sa te opresti?” lupta intre ce vrem noi si ce ne ofera viata este continua , dar nu trebuie sa depaseasca o anumita intensitate ca atunci ni se ard antenele si pe urma luam xanax.

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

