Home > jurnal de anxios > Uneori e bine sa gandim mai putin

Uneori e bine sa gandim mai putin

Povestire zen : “Un miriapod trecea pe o carare, cu cele 100 de picioare ale sale miscandu-se într-o sincronicitate perfecta. O broasca l-a privit minunandu-se: “Cum reusesti sa iti coordonezi atat de bine picioarele? Pe care dintre ele il misti primul?” Miriapodul s-a oprit sa se gandeasca si de atunci nu mai stie cum sa mearga.”

Atunci cand te confrunti cu depresia, atacurile de panica si anxietatea, una dintre preocuparile bazale ale tale este sa detii controlul asupra situatiei. Simti ca ai dificultati de respiratie, o presiune in piept, senzatia ca vei lesina in curand nu-ti da pace. Ei bine, atunci te decizi sa iei controlul, sa te concentrezi sa elimini problemele. Doar ca, cu cat te concentrezi mai mult asupra rezolvarii starilor tale descoperi ca acestea se accentueaza. Si de aici un intreg cerc vicios.

Am aflat ca uneori e mai bine sa lasam corpul nostru sa-si faca treaba pentru ca mecanismele lui interne, reglate de latura inconstienta sau subconstienta a psihicului nostru isi face treaba cu mult mai bine decat reusim noi cu ajutorul ratiunii. Contrar asteptarilor noastre, oamenii de stiinta au descoperit ca partea rationala din creierul nostru este un calculator destul de slab si ca nu poate face, concomitent mai mult de 7-9 operatii. Asadar, nu vom reusi in veci, apeland la ratiune sa facem miscari care in mod natural le facem foarte bine. Ganditi-va cat de frumos este un zambet natural si cat de schimonosit este unul dat la comanda in fata aparatului de fotografiat. Incercati sa conduceti o masina gandind toate miscarile pe care le facem in mod automat (schimbat viteze, apasat pedale, atentia la oglinzile laterale si retrovizoare, atentia la semnele de circulatie, pietoni si celelalte masini din trafic). Cel mai probabil am incepe sa conducem din nou ca un incepator nesigur pe miscarile noastre.

Sfatul pe care l-am primit de la psiholog atunci cand spuneam ca nu reusesc sa detin controlul asupra corpului meu a fost ca nici macar sa nu incerc pentru ca mecanismele de autoreglare pe care le are organismul sunt mult mai eficiente.

Asadar, atunci cand simtiti ca pierdeti controlul incercati sa va ganditi la cu totul altceva, incercati un stimul mai puternic care sa va atraga atentia si sa uitati cateva momente de simptomele fizice ale anxietatii. Daca nu ma insel, e chiar principiul excitatiei si inhibitiei la nivel cortical (adica un stimul mai puternic il inhiba pe cel mai slab). Sa stiti ca functioneaza iar cand stimulul mai puternic va inceta veti constata ca starile de rau pe care le aveati au disparut.

Evident, e bine sa nu incepeti sa popositi mult timp cu gandul la simptomele care au trecut pentru ca, pe masura ce te gandesti la ele, apar din nou. Mie mi se intampla ca atunci cand ma simteam bine sa-mi spun: “Ce bine e. Pot respira normal, nu mai am dureri in piept. Nu-mi vine sa cred ca ma simt bine!”. Doar ca iarasi activam unul dintre mecanismele perverse ale psihicului nostru si starile de rau reveneau de parca invarteam inelul Arabelei. Dar despre acest mecanism povestim mai incolo.

  1. eu
    June 1, 2014 at 11:07

    De cate ori te-ai surprins ca nu esti prezent atunci cand trebuia sa fii ? sau cand nu era necesar, fi prezent tot timpul, mai putin cu ganditul, mie mi-a recomandatpsihiatra mai mult sex, da nu rade.

  2. Scorpia M.
    June 6, 2014 at 21:38

    Chiar astazi am experimentat ceva cu totul nou pentru mine. In autobuz m-a apucat asa o stare, ma enerva totul, aglomeratia, oamenii…in fine, dureri in piept (unde in alta parte?!), stare anxioasa, n-am mai rabdat si am coborat ceva mai devreme decat planuiam…..Cat am mers pe jos, n-am mai avut nimic. Dar, asta nu e o stare normala (ce mai este normal?), trebuie sa merg numai pe jos?! Altfel, nu mai am controlul zilelelor? Si da, gandesc foarte mult ! Uneori, obosesc….:-)

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

